Zapachy do hoteli

Hotel olśniewający zapachem, czyli aromamarketing w turystyce

Aromamarketing z powodzeniem stosowany jest w biznesie, gastronomii, w branży modowej czy w klubach i w salonach fitness. Coraz częściej na taką formę promocji i zwiększenia doświadczeń gości decydują się też domy wypoczynkowe czy luksusowe hotele. Zapachy do hoteli pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji, zbudować własną, rozpoznawalną markę, która będzie przyciągać Klientów na poziomie świadomości i podświadomości, tworząc pozytywne skojarzenia. Tym bardziej, że hotele to miejsca przeznaczone do wypoczynku, a dobrze dobrane i subtelne zapachy pomagają w relaksie oraz odprężają.


Aromaty działają na wielu poziomach i wywołują konkretne emocje. Nawet zapach na recepcji ma ogromne znaczenie, bo współtworzy pierwsze wrażenie, zabarwia je pozytywnie. Gości wchodzących do budynku, można powitać subtelnym zapachem do hotelu, czyli nutą owocową lub kwiatową. Stylizowane domy wypoczynkowe mogą wspomóc się woniami, by sprawić, że Klienci myślami przeniosą się do francuskiej willi w Prowansji, lasu deszczowego czy wielkiej metropolii. Aromaty wywołują wspomnienia i zapisują się w mózgu, dlatego nawet delikatna nuta jaśminu czy orzeźwiającej trawy cytrynowej pozytywnie wpłynie na gościa.

„Zapach jest potężnym czarodziejem, który przenosi nas na duże odległości w czasie i przestrzeni”

– Hellen Keller

Jak działają zapachy do hoteli?

Pokój hotelowy powinien zapewniać niezbędny odpoczynek oraz pełen relaks. Jest to ważne nie tylko w klasycznej turystyce, ale też w biznesie. Przedsiębiorcy zatrzymujący się w hotelach, chcą zregenerować siły i skuteczniej prowadzić interesy. Miłe zapachy do hotelu sprawiają, że gość czuje się bardziej komfortowo oraz swobodnie. Odpręża się, uspokaja wewnętrznie oraz rozluźnia. W restauracjach oraz toaletach sprawdzają się aromaty o działaniu neutralizującym oraz odświeżających. Są to najczęściej nuty leśne lub kwiatowe.
Hotel to też restauracja czy bistro i bar. Te pomieszczenia wymagają zastosowania innych zapachów. Powinny działać neutralizująco oraz rozpylać wonie, które kojarzą się ze świeżością, domową atmosferą lub luksusem i egzotycznością. Takie zapachy do hotelu jak kawa, wanilia czy świeży chleb, sprawią, że u gości wzmoże się apetyt i chętniej będą spędzać czas w lokalu. Neutralizująca rola perfum zniweluje niemiłe wonie z kuchni. Goście poczują się pewniej oraz bardziej komfortowo. Jeśli w hotelu znajduje się przestrzeń dla dzieci, warto rozpylić tam aromaty, które uspokajają oraz wzbudzają poczucie bezpieczeństwa. Dzięki temu rodzice zostawiający tam swoje pociechy, poczują się pewniej.

Zapachy do hotelu i ich skuteczność. Co mówią badania?

Marketing sensoryczny w branży hotelarskiej był kilkukrotnie poddawany analizie oraz badaniom. Wedle nich 91% osób przyznaje, że zapach w hotelu ma pozytywny wpływ na ich nastawienie. Co więcej, 67% gości byłoby bardziej cierpliwych oraz odprężonych w miejscu, w którym odpowiada im zapach. Dodatkowo 48% konsumentów przyznaje, że przyjemny zapach w hotelu skłoniłby ich do ponownych odwiedzin.
Aromaty bardzo mocno wpływają na odbiór domu wypoczynkowego, dlatego warto wprowadzić je do swojego biznesu i zacząć przyciągać większą liczbę gości.

Zapachy do biura i firmy w badaniach

Aromamarketing to dziedzina, która poddawana jest nieustannym badaniom. Jasno wynika z nich, że aromaty mają bardzo duży wpływ na ogólne samopoczucie. Aż 75% emocji w ciągu dnia wywoływanych jest na podstawie zapachów. Dodatkowo aż 40% badanych, na których oddziaływano przyjemną wonią, odczuło wyraźną poprawę nastroju. Wedle Anji Stror, zapachy do biura podwyższają chęć kontaktu klienta z obsługą aż o 19%. Z kolei badanie Premium Scenting wykazało, że aż 73% osób przypomina sobie pozytywne sytuacje dzięki zapachom. Dzięki przyjemnym woniom, codzienna praca oraz współpraca z Klientem stają się łatwiejsze, swobodniejsze oraz milsze.