Aromamarketing – marketing zapachowy

Aromamarketing, czyli skuteczny marketing sensoryczny

Aromamarketing to jedna z gałęzi współczesnego marketingu, która oddziałuje na podświadomość, wnika w struktury mózgu, tworząc wspomnienia, emocje, skojarzenia oraz relaksując i zachęcając do działania. Opiera się na świadomym i kontrolowanym wykorzystaniu zmysłu węchu. Jego celem jest wywołanie pozytywnej oraz wyjątkowej atmosfery, która ma niebagatelny wpływ na decyzje zakupowe Klientów oraz ich opinię na temat marki, hotelu czy przedsiębiorstwa. Zapachy budują też prestiż miejsca, sprawiają, że wydaje się, iż czas płynie wolniej, zwalczają stres lub pobudzają. Specjaliści od aromatyzacji pomieszczeń potrafią nimi sterować wedle upodobań i pożądanego efektu.

Marketing sensoryczny – dostarczaj konsumentom wrażeń zmysłowych i emocjonalnych

Aromamarketing oddziałuje na emocje Klienta!

Marketing zapachowy zalicza się do grupy marketingu sensorycznego, który z powodzeniem wykorzystywany jest w biznesie. Już sam Philip Kotler mówił, że

„Marka musi dostarczać konsumentom wrażeń zmysłowych i emocjonalnych.”

– Philip Kotler

Jak dokładnie działa marketing zapachowy i aroma marketing?

Aromamarketing to nowoczesne narzędzie marketingowe

Dobrze dobrane zapachy, które integrują się z brandem, stają się częścią tożsamości marki, pomagają to osiągnąć. Tym bardziej, że tradycyjne działania promocyjne nie oddziałują tak silnie, jak kiedyś. Zlewają się w jedną masę, bo klient z każdej strony mamiony jest nowościami, promocjami, kuponami czy rabatami. Teraz liczą się emocje oraz uczucia. Wskazują na to badania i opinie Klientów, którzy wyróżniają unikatową atmosferę, jako jeden z czynników, który zachęca ich do ponownych odwiedzin czy do pozostania dłużej.

Wszystko rozgrywa się na poziomie podświadomości. Węch to zmysł, który aktywuje się przy każdym oddechu. A zwykły człowiek robi aż 20 000 wdechów każdego dnia. Wszystkie w jakiś sposób wpływają na sposób postrzegania świata, miejsca, w którym się znajdujemy czy osoby, którą poznajemy. Aroma marketing ukierunkowuje te bodźce i nadaje im konkretne znaczenie. W ten sposób odpowiednio dobrany zapach przynosi całą gamę korzyści – wpływa na komfort pracowników oraz Klientów czy gości, wywołuje miłe uczucia, zachęca do dłuższego pobytu oraz współkreuje wizerunek produktu, usługi czy firmy. Pozytywnie wpływa na wyniki sprzedaży oraz wizerunek.

Jednak jak to wygląda na poziomie reakcji? Węch człowieka samodzielnie wykrywa zapachy i reaguje na nie. Informacje o aromatach zapisywane są w pamięci długotrwałej i bardzo mocno oddziałują na pamięć emocjonalną. Układ węchowy położony jest obok struktur, które wpływają na emocje oraz pamięć. Są to hipokamp oraz układ limbiczny. Dzięki nim aromamarketing faktycznie działa i odnosi ogromne sukcesy. Pewna powtarzalność, to znaczy wielokrotna wizyta w tym samym aromatyzowanym pomieszczeniu, prowadzi do utrwalenia oraz ugruntowania pozytywnych skojarzeń. A stąd już prosta droga do tego, by dana osoba stała się stałym i wiernym klientem.

Na czym polega aromamarketing?

aromamarketing

Zmysł węchu w aromamarketingu

Zmysł węchu czyli powonienie to jeden z dwóch, obok smaku, zmysł chemiczny. Substancje, które mają zapach, posiadają wspólną cechę — są lotne. Jest to warunek, który musi być spełniony, aby ich woń do nas dotarła.

Działanie zmysłu węchu polega na wykrywaniu różnorodnych zapachów oraz rozpoznawaniu wszelakich bodźców jakimi są cząsteczki określonych związków chemicznych lub ich mieszanin.

Węch czyli powonienie to najstarszy zmysł człowieka.

Aromamarketing, marketing zapachowy – czy warto się nimi zainteresować?

„Oczy można zamknąć, uszy zakryć, powstrzymać się od dotykania i smakowania czegokolwiek, zapach natomiast jest integralnym elementem powietrza, którym oddychamy. Węch jest jedynym zmysłem, którego nie można wyłączyć.”

– Martin Lindstrom

Jego skuteczność potwierdzają badania. Mówią one, że:

Uważa się, że aż 75% emocji w ciągu dnia wywoływanych jest poprzez zapachy.

Zapachy powodują zmiany nastroju – aż 40% badanych, na których oddziaływano przyjemną wonią odczuło wyraźną poprawę nastroju.

Aromamarketing czyli zapach do firmy

„Kto ma władzę nad zapachami, ten ma władzę nad sercami ludzi.”

– Patrick Süskind

Zneutralizuj zapachy, zaangażuj zmysły i kreuj markę dzięki marektingowi zapachowemu

Neutralizacja zapachów
Aromatyzacja wnętrz
Marketing zapachowy
Branding zapachowy

Neutralizacja przykrych zapachów polega na wykorzystaniu właściwości niektórych składników kompozycji zapachowych w celu maskowania lub usuwania nieprzyjemnych i brzydkich woni.

Aromatyzacja pomieszczeń polega na stworzeniu przyjemnego zapachu we wnętrzu w celu podniesienia rangi miejsca. Odpowiednio dobrany zapach może wpływać na zachowania klientów, np. na czas jaki spędzają w placówce.

Marketing zapachowy czyli aromamarketing to angażowanie zmysłów, które zapewnia lepsze wrażenia Klientów. Aromamarketing jest narzędziem sprzedażowym, które polega na precyzyjnym doborze lub stworzeniu indywidualnego zapachu m.in. w celu zwiększenia zysku.

Branding zapachowy to kreowanie marki za pomocą zapachu. Działanie zorientowane na markę, polegające na wykorzystaniu zapachu w celu pogłębienia więzi Klienta z marką, produktem lub miejscem. Zapach kojarzony z marką staje się jej zapachowym logo.

Korzyści z zastosowania aromamarketingu

Wdrożenie aromamarketingu niesie za sobą szereg korzyści:

Marketing zapachowy to duży krok naprzód w biznesie oraz szansa do wyróżnienia się na tle konkurencji. Reasumując, aromamarketing:

  • podnosi komfort Klientów
  • zwiększa liczbę odwiedzających
  • wydłuża czas pobytu Klienta w sklepie
  • zwiększa lojalność Klientów
  • wzmaga poczucie luksusu
  • podnosi wartość produktów
  • podnosi prestiż miejsca
AROMAMARKETING

Badania nad aromamarketingiem

Przeprowadzono szereg badań nad aromamarketingiem dowodzących, że zapach zwiększa sprzedaż.

Różnorodne badania nad aromamarketingiem oraz wpływem zapachów na ludzkie zachowania udowadniają, że zastosowanie aromatyzacji wnętrz lub wdrożenie marketingu zapachu przynosi wymierne korzyści w biznesie. Odpowiednio dobrane zapachy poprzez podniesienie komfortu, neutralizację brzydkich zapachów, dodanie elegancji wnętrzom, a także umiejętny cross-selling, pozytywnie wpływają na decyzje zakupowe Klientów, co w efekcie przynosi oczekiwane dodatkowe zyski.

Wpływ aromamarketingu i aromatyzacji na zachowania Klientów

Według badań przeprowadzonych przez Anję Stor o:

wzrasta chęć ponownego kontaktu z produktami danej marki

wydłuża się czas przebywania Klientów w sklepie

wzrasta chęć robienia zakupów

wzrasta chęć komunikacji z obsługą sklepu

Wpływ aromamarketingu na biznes

Badanie Premium Scenting wykazało, że:

konsumentów wchodzi do sklepu ze względu na przyjemny zapach

badanych najbardziej docenia w sklepie „otoczenie” lub „miłą atmosferę”

osób przyznaje, że przyjemny zapach w hotelu miałby pozytywny wpływ na ich nastawienie

konsumentów byłoby bardziej cierpliwych i odprężonych w hotelu, w którym odpowiada im zapach

osób przyznaje, że przyjemny zapach w hotelu mógłby skłonić ich do ponownych odwiedzin

badanych przyznaje, że zapach wywołuje u nich natychmiastowe wspomnienia i uczucia silniej niż jakiekolwiek inne bodźce zmysłowe

Ile kosztuje aromamarketing?

Chcesz wiedzieć więcej o aromatyzacji wnętrz i aromamarketingu?

Chcesz poznać koszty wdrożenia aromamarketingu?

A może chciałbyś zapoznać się z ofertą urządzeń do aromamarketingu lub poznać profesjonalne zapachy do wnętrz, pomieszczeń?