Rodzaje zapachów wykorzystywanych w aromamarketingu

Poznaj rodzaje zapachów wykorzystywanych w aromamarketingu, nazywanego inaczej marketingiem zapachowym. Dowiedz się, który zapach będzie tym idealnym dla Twojego biznesu – sklepu, showroomu, kliniki czy gabinetu lekarskiego, biura, hotelu czy restauracji. Odkryj z nami potęgę zapachów!

Aromamarketing – zapach jest najważniejszy!

Śmiało możemy powiedzieć, że podstawą wdrożenia aromamarketingu jest odpowiednio dobrany zapach. Zapach jest kluczem do osiągnięcia sukcesu, dlatego warto zastanowić się, jakie są założenia naszej pachnącej strategii. Przede wszystkim należy ustalić, jakie korzyści z aromamarketingu chcemy osiągnąć. A także, jak rozpylany zapach ma wpłynąć na ostatecznego odbiorcę. Czy chcemy zapachem relaksować, uspokajać, a może zachęcać do działania? Jeśli zapach ma wprawiać w ruch, to musimy sobie odpowiedzieć, na jakim zachowaniu ludzi nam najbardziej zależy? Kolejny krok, to ustalenie wartości, które chcemy przekazać odbiorcom oraz określenie wpływu zapachu na wizerunek naszej marki. Czy nasze miejsce ma być postrzegane jako bardziej profesjonalne, prestiżowe, a może chcemy ocieplić nasz wizerunek? Są to pytania, na które powinien odpowiedzieć nasz Klient, abyśmy pomogli mu dobrać odpowiedni zapach dla jego biznesu.

Czy istnieje oficjalna klasyfikacja zapachów wykorzystywanych w aromamarketingu?

Mówi się, że doświadczony perfumiarz, jest w stanie rozróżnić około 30.000 różnych zapachów. Mnogość i różnorodność zapachów spowodowała, że na przestrzeni lat wielokrotnie próbowano sklasyfikować i pogrupować wszystkie istniejące zapachy. Niestety jak do tej pory nie powstała jedna – oficjalna, a także zadowalająca wszystkich w fascynującym świecie perfumiarstwa,  klasyfikacja zapachów. Na potrzeby pracy z zapachami, aby ułatwić poruszanie się po fascynującym świecie zapachów, przyjmuje się umowny podział na tzw. rodziny (grupy) zapachowe. Przynależność konkretnych zapachów do wnętrz, czyli konkretnej kompozycji zapachowej, do danej rodziny określa się na podstawie jej nuty dominującej.

Jakie są rodzaje zapachów wykorzystywanych w aromamarketingu?

W naszym fascynującym świecie zapachów wyróżnia się kilka głównych grup zapachowych, które bardzo często nazywa się również rodzinami zapachowymi. Poznając oczekiwania naszych Klientów względem wdrożenia usługi aromamarketingu, określamy wstępnie w których grupach zapachowych powinniśmy szukać odpowiedniego zapachu. Nasze zapachy do marketingu zapachowego dzielimy na kilka podstawowych rodzin. Najbardziej kojarzona z aromamarketingiem grupa to zapachy spożywcze, które nazywamy często zapachami jedzeniowymi lub z linii Gourmand. Kolejna bardzo mocno rozpowszechniona grupa to zapachy perfumowane, tak bardzo obecne w galeriach handlowych i hotelach. Podobnie jak zapachy drzewne i skórzane, czyli te kojarzone z luksusem i najwyższą jakością. W aromamarektingu wykorzystuje się bardzo często również kolejne rodziny zapachowe, takie jak wszystkim dobrze znane eleganckie zapachy kwiatowe. A także bardzo lubiane zapachy owocowe, przejawiające właściwości relaksujące, czy zapachy cytrusowe, które są znane i cenione z uwagi swoje energetyzujące właściwości.

Zapachy spożywcze, czyli te najbardziej kojarzone z aromamarketingiem

Mówisz aromamarketing i myśli o zapachu chleba w markecie? Pewnie większość z Was tak ma, my również tak mamy 🙂 Zapach świeżo upieczonego chleba rozpylany w sklepie spożywczym, czy w okolicy stoiska z pieczywem w wielkopowierzchniowym markecie, to przykład aromamarketingu, który zazwyczaj jako pierwszy przychodzi nam na myśl. Zapachy spożywcze to kompozycje zapachowe pachnące jak bądź kojarzące się z jedzeniem. Ich rolą jest pobudzanie apetytu ludzi, którzy pod wpływem takiego zapachu kupują więcej. Zapachy spożywcze to oczywiście wspomniany już, wytrawny zapach chleba, świeżo upieczonej bułki czy smakowitego gofra. Ale to również aromat słodkiej, otulającej wanilii, zapach czekolady, czy lodów śmietankowych, a nawet uroczy, słodki zapach waty cukrowej. Idealną sytuacją jest, gdy zapach spożywczy pobudza apetyt, a jednocześnie wprawia ludzi w dobry nastrój, zachęcając tym bardziej do większych zakupów (cross selling).

Zapachy perfumowane, czyli czym pachną galerie handlowe

Gdy jesteś w galerii handlowej, Twój nos jest w raju! Galerie handlowe i mieszczące się w nich sklepy pachną coraz bardziej i coraz piękniej. Trzeba przyznać, że aromamarketing w Polsce wspaniale się rozwija. Marki prześcigają się w dbaniu o komfort i zmysłowe doświadczenia swoich Klientów, wykorzystując z powodzeniem marketing zapachowy. Zapachy perfumowane to kompozycje zapachowe, które na długo zapadają w pamięć. Ich główną rolą jest wyróżnienie miejsca, czy marki na tle konkurencji. Stosowanie perfumowanych zapachów w sklepie to świetny sposób na zwiększenie rozpoznawalności. Zapachy te pozytywnie wpływają na spontaniczność podejmowanych decyzji. To bardzo ważne, by Klient zrobił zakupy zanim zakończy swoją wizytę w sklepie. Dodatkowo warto zaznaczyć, że zapachy perfumowane zwiększają także wskaźnik powrotów i poleceń danego miejsca. Tak więc, jeśli chciałbyś, za pomocą odpowiedniego zapachu, zwiększać sprzedaż, zapachy perfumowane są dla Ciebie!

Zapachy drzewne i skórzane, czyli jak pachnie luksus

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak pachnie luksus, to jesteś dzisiaj w dobrym miejscu 🙂 Musimy przyznać, że nic tak nie podnosi rangi miejsca, jak piękne, nieco tajemnicze i bardzo intrygujące zapachy drzewne. A jeśli dodamy do nut drzewnych odrobinę aromatu skóry lub zamszu, to natychmiast uzyskamy efekt wow! Dodatkowo w otoczeniu zapachów drzewnych oferowane produkty lub usługi oceniane są jako bardziej wartościowe, a personel jako bardziej profesjonalny. Zatem jeśli zależy Ci na podkreśleniu prestiżu miejsca czy marki, niech Twoją oprawą zapachową stanie się ekskluzywny drzewny lub skórzany zapach. Zapachy drzewne i skórzane świetnie komponują się z produktami premium, wzmacniając przekaz najwyższej jakości i tak bardzo pożądanej w dzisiejszych czasach wyjątkowości. Zapachy drzewne są zazwyczaj ciepłe w swym przekazie, z tego powodu powodują, że czujemy się w nich komfortowo. Podkreślają one element wyjątkowości, który sprawia, że zapach wyróżnia nas od konkurencji.

Zapachy kwiatowe, czyli ponadczasowa klasyka i elegancja

Jeśli zastanawiasz się, jak dodać wnętrzu szczypty elegancji i wyrafinowania, to musisz poznać właściwości zapachów kwiatowych. To właśnie one sprawiają, że czujemy elegancję i subtelną zmysłowość. Dodatkowo zapachy te kreują wyjątkowy klimat wnętrza, podkreślając jego rangę. Zapachy kwiatowe działają na ludzi odprężająco i kojąco, szczególnie aromat lawendy i jaśminu. Aromat róży dodaje wnętrzu wytworności, w końcu róża to przecież królowa wszystkich kwiatów. Jeśli zależy Ci na zmysłowej, kobiecej i tajemniczej atmosferze, powinieneś zastanowić się nad zapachami, w których dominującą nutą są słodkie i upojne kwiaty frangipani, heliotrop czy magnolia. Aromat białej i zielonej herbaty daje odczucie elegancji i bezpieczeństwa. Zapachy kwiatowe tworzą pozytywną prozakupową atmosferę, zachęcają Klientów do odwiedzenia miejsca oraz wydłużają czas pobytu w sklepie. A dłuższy czas pobytu Klienta w sklepie wpływa znacząco na jego koszyk zakupowy. Zapachy kwiatowe są idealne również do gabinetów lekarskich.

Zapachy owocowe, czyli sposób na relaks

Potrzebujesz wyciszyć emocje, zadbać o komfort swoich Klientów lub dobry nastrój pracowników? Nic tak nie relaksuje, jak zapachy owocowe! Wszędzie tam, gdzie potrzebne jest wprowadzenie atmosfery komfortu, relaksu i odprężenia, należy rozpylać zapachy z wyczuwalną nutą owocową. Aromat jabłek przywołuje na myśl beztroskie czasy, gdy jako dzieci biegaliśmy w sadzie, a tym samym wzmaga w nas odczucie bezpieczeństwa. Zapach kokosa i ananasa przypomina letni czas, sprzyjając odprężeniu i marzeniom. Subtelna brzoskwinia delikatnie nas otula i uspokaja, a tym samym buduje we wnętrzu atmosferę zaufania. Mięta i eukaliptus pomagają nam się skupić, sprawiają, że czujemy się rześko, a nasza głowa zaczyna odpoczywać. Zapachy owocowe są idealne do miejsc, gdzie chcemy wykreować niezobowiązującą, przyjazną atmosferę. Świetnie sprawdzą się w gabinetach lekarskich, przychodniach dla dzieci i w punktach obsługi klientów. A także w przestrzeniach firmy, gdzie przebywają ich pracownicy.

Zapachy cytrusowe, czyli potężna dawka energii

Wszędzie tam, gdzie potrzebne jest ekspresowe dodanie energii, pobudzenie sił witalnych lub subtelne podniesienie na duchu, należy rozpylać zapachy cytrusowe. To właśnie one są świetnym i niezastąpionym sposobem na pozbycie się stresu i lęków, a także poprawienie koncentracji. Zapachy cytrusowe orzeźwią każde wnętrze! Aromat cytryny odświeża i chłodzi, a także wykazuje naturalne właściwości neutralizacji przykrych woni. Podobnie jak zapach pomarańczy i grejpfruta, które dodatkowo niezwykle uspokajają ludzi przebywających w ich otoczeniu. Zapachy te wyjątkowo dobrze wpływają na samopoczucie – poprawiają je, ale również łagodzą stany napięcia nerwowego i nadpobudliwości. Zapach bergamotki dodaje wnętrzu energii i wigoru oraz bardzo pozytywnie wpływa na ludzi przebywających w jego otoczeniu, ponieważ niesamowicie odpręża i relaksuje. Cytrusowe aromaty sprawdzają się w miejscach, które potrzebują orzeźwienia, a także poczucia czystości i świeżości.

Które rodzaje zapachów wykorzystywanych w aromamarketingu są dla mnie odpowiednie?

Aby jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie i określić naszym Klientom, który zapach będzie dla nich najbardziej odpowiedni, potrzebujemy chwili rozmowy. Rozmowy na temat oczekiwań, poczynionych założeń, przyjętej strategii oraz indywidualnych preferencji. Po przeprowadzeniu krótkiego wywiadu, jesteśmy w stanie zaproponować Klientowi kilka odpowiednich zapachów, tak by wśród nich znalazł ten jedyny, który skradnie jego serce oraz serca i umysły jego Klientów.

Rodzaje zapachów wykorzystywanych w aromamarketingu – podsumowanie

Reasumując dzisiejsze opowieści o tym, jakie są rodzaje zapachów wykorzystywanych w aromamarketingu, chcielibyśmy przypomnieć, że w Aroma Projekt świadczymy usługi doradztwa w doborze odpowiedniego zapachu. Uważamy, że zapach to sztuka, że zapach może być inspiracją. I tylko ten dobrze dobrany spełni swoją rolę w danej przestrzeni na 100%. Serdecznie zapraszamy Was do kontaktu z naszym biurem, gdzie uzyskają Państwo w pełni profesjonalną pomoc w doborze zapachu do swojego Biznesu. Jesteśmy do Waszej dyspozycji i czekamy na Wasze pytania – pod telefonem: 42 237-21-20 oraz mailem: zapytania@aromaprojekt.pl