Marketing sensoryczny – jak zapachy mogą wpływać na decyzje zakupowe?

Marketing sensoryczny, czyli marketing zmysłowy!

Czym jest marketing sensoryczny?

Marketing sensoryczny (sensory marketing) nazywany jest często marketingiem zmysłów. Jak sama nazwa wskazuje marketing zmysłowy to świadome i celowe działania, mające na celu zaangażowanie wszystkich zmysłów człowieka, w celu osiągnięcia określonych korzyści.

Marketing sensoryczny zakłada dotarcie do odbiorcy i wywołanie u niego najwyższej jakości doznań zmysłowych. Wywoływanie nietuzinkowych, pozytywnych emocji odbywa się na głębszym, emocjonalnym poziomie, bardzo często poza naszą świadomością. Wszystkie te działania mają na celu wywołanie emocji, które są kluczowe w marketingu sensorycznym. To właśnie wywoływane emocje pozwalają uruchomić proces decyzyjny. Nic tak jak pozytywne doznania zmysłowe nie pobudza Klienta do działania.

Elementy sensory marketingu

Marketing sensoryczny, nazywamy bardzo często marketingiem pięciu zmysłów. Angażuje on wszystkie zmysły człowieka – wzrok, słuch, węch, dotyk i smak. Wielozmysłowa strategia budowania marki przynosi korzyści tylko wtedy, gdy jest dobrze przemyślana i nietuzinkowa. A także i przede wszystkim konsekwentnie realizowana.

Model brandingu 5D jest modelem holistycznym. Należy zrozumieć zależności pomiędzy wszystkimi wykorzystywanymi zmysłami. Dobra strategia marketingu sensorycznego uwzględnia wszystko to, co widzimy, słyszymy i czujemy, ale również to, czego możemy dotknąć i posmakować.

Jaki jest cel marketingu sensorycznego?

Podstawowym założeniem sensory marketingu jest wywoływanie emocji, założonych na samym początku skojarzeń i reakcji potencjalnego Klienta.

Rolą marketingu sensorycznego jest przede wszystkim budowanie świadomości marki, miejsca czy produktu. To świetny sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji. A także idealny na zbudowanie grona lojalnych odbiorców i przywiązane ich do siebie na emocjonalnym poziomie. Aż wreszcie jest to idealna metoda na wywołanie jakże pożądanej decyzji zakupowej oraz wpływ na jej powtarzalność

Aromamarketing jako element marketingu sensorycznego

Aromamarketing, czyli marketing zapachowy, to świadome wykorzystanie zmysłu węchu w biznesie. To nowoczesne narzędzie marketingowe, które wpływa na postrzeganie miejsca, firmy czy marki. To kreowanie wyjątkowego klimatu wnętrza poprzez rozpylanie odpowiednio dobranych zapachów.

Wykorzystanie zmysłu węchu odbywa się na poziomie podświadomości. Węch to zmysł, który aktywuje się przy każdym oddechu. Jest jedynym zmysłem, którego nie możemy wyłączyć. Każdy człowiek robi aż 20 000 wdechów każdego dnia. Każdy napotkany zapach wpływa na sposób postrzegania świata, odbiór miejsca, w którym się znajdujemy. Aroma marketing ukierunkowuje te bodźce i nadaje im konkretne znaczenie.

Jak zapachy mogą wpływać na decyzje zakupowe?

Marketing zapachowy należy stosować z rozwagą. Zapach musi być odpowiednio dobrany. W procesie jego doboru skupić musimy się na specyfice branży, miejsca, marki czy produktu. Zawsze należy zastanowić się jakie są nasze oczekiwania względem wdrożenia aroma marketingu. Ale takie jakich reakcji i zachowań oczekujemy od ostatecznego odbiorcy zapachu. Niezwykle istotnym jest ustalenie jakie korzyści z zastosowania aromamarketingu chcemy osiągnąć. Dopiero gdy odpowiemy sobie na te pytania, możemy rozmawiać o naszych preferencjach zapachowych.

Odpowiednio dobrany zapach, podobnie jak inne elementy marketingu sensorycznego, przynosi całą gamę korzyści. Przede wszystkim wpływa na komfort pracowników oraz Klientów czy gości, wywołuje niezwykle miłe uczucia, zachęca do dłuższego pobytu, a także współkreuje wizerunek produktu, usługi czy firmy. Przy odpowiednich założeniach zapach pozytywnie wpłynie na wyniki sprzedaży oraz wizerunek marki czy miejsca.

Zapach wywołuje emocje, które są kluczowe przy podejmowaniu decyzji. Kompozycje o odpowiednim składzie wpływać będą na spontaniczność podejmowanych decyzji tu i teraz. Badania dowodzą, że Klienci są w stanie wydać więcej w otoczeniu odpowiedniego zapachu. Subiektywna ocena z wizyty w aromatyzowanym miejscu będzie wyższa. A to przecież zadowolenie Klienta ma bezpośredni wpływ na jego lojalność i przywiązanie. W długofalowym stosowaniu aromamarketing wpływa na wskaźnik powrotów i poleceń innym ludziom.

Marketing zapachowy to nie tylko kreowanie wyjątkowej atmosfery w miejscu sprzedaży lub punkcie obsługi Klienta. To również jego najczystsza i najbardziej policzalna postać, czyli cross selling wybranych produktów. Któż z nas nie dał się ponieść emocjom podczas robienia zakupów spożywczych? Gdy zewsząd docierają do naszego nosa przyjemne, pobudzające apetyt zapachy jedzeniowe, jesteśmy w stanie kupić więcej.  Zapachy spożywcze powodują, że człowiek robi się głodny. A nie ma nic lepszego niż głodny Klient z koszykiem w ręku, który pod wpływem emocji, wrzuci do niego zdecydowanie więcej niż wcześniej planował.

Tak właśnie działa aromamarketing. I tak działają odpowiednio dobrane zapachy.